PDH Consulting verzorgt ook perscontacten zoals voor smaakfabrikant Lecocq Flavours. Lecocq Flavours had het over de ijstrends deze zomer. Lees hier het artikel! De temperaturen klimmen boven de 20 graden en dat wil vooral één ding zeggen: tijd om ijsjes te smullen! Maar mag het eens wat meer zijn dan vanille of pistache? Olivier Lecocq, echtgenote Eveline Sticker en hun team gaan met hun Lecocq Flavours in Zonhoven steevast op zoek naar de laatste nieuwe smaken. “De vraag om een aroma met cannabissmaak te maken, vond we er wat over. Maar voor de rest kan heel veel.” Dit zijn hun verrassende tips om deze zomer eens uit te testen.

Wie in België al ooit een bolletje ijs of een stuk chocolade gegeten heeft – en die kans is héél groot – heeft al kennis gemaakt met Lecocq Flavours. “Maar niet veel mensen beseffen dat”, bevestigt business manager Eveline Sticker. “Nochtans hebben we in ons 103-jarige bestaan al 12.000 aroma’s gecreëerd. Daar zijn bijvoorbeeld 40 varianten van aardbei bij, maar evengoed cuberdon, chili en chocolade brownie. Enkele jaren geleden kregen we zelfs de vraag om een aroma met cannabissmaak te maken. ‘Dat pad gaan we niet bewandelen’, zeiden we toen, maar intussen kunnen we de grote vraag niet meer negeren”, vertelt Eveline. “Dat aroma proeft eerder wat gras- en houtachtig.”

Daarnaast zijn ook gezouten karamel, marshmallow en yuzu populair. “Dat is een Japanse citrusvrucht die sinds enkele jaren overal is”, legt Eveline uit. “Lekker in ijs, maar zeker ook in een biertje. Ik vergelijk dat met ‘vergeten groenten’. Er was ooit een periode dat die wel gegeten werden, maar dan verdwijnen ze geleidelijk aan en komen ze plots weer terug. Zo gaat dat met alle smaken. Naar cuberdon was een paar jaar geleden nog heel veel vraag, maar nu is dat weer minder.”

Co-creatie

“Tegenwoordig zijn klanten vooral bezig met alles wat gezond is. Denk aan chili, zwarte peper, saffraan en gember. Overal wordt ijs van gemaakt. Zo heb ik eens een bolletje aspergesorbet gegeten als tussengerecht op restaurant”, vertelt Eveline. “Wij hebben dat aroma al jaren in ons aanbod en leveren dat zelfs aan ijsroomfabrikanten. Als een klant zoiets wil uitproberen, krijgen we altijd een vraag naar een specifieke smaak. Na een eerste gesprek over waar de klant of prospect precies naartoe wil, gaan we op zoek in onze basisrecepturen. Nadien sturen we enkele kanshebbers op waarmee de klant aan de slag gaat en die geeft vervolgens feedback. Mag het wat zuurder of net wat zoeter? Op die manier doen we aan co-creatie.”

Niet alleen ijsmakers werken met de aroma’s van Olivier en Eveline. “We leveren aan verschillende sectoren. Denk aan dranken – zowel met als zonder alcohol, zuivelproducten, snoep en chocolade tot zelfs bepaalde dierenvoeding en farmaceutische producten zoals siroop.”

Andersom komt het team van Lecocq Flavours regelmatig zelf met vernieuwende ideeën en trends. Voor wie het wat kleurrijker en origineler mag zijn, is er dit jaar bijvoorbeeld het ube-ijs. “In België heb ik het nog nergens gezien, maar we hebben het wel in ons aanbod. Ube wordt wel eens de paarse zoete aardappel genoemd, maar is eigenlijk een knol uit Amerika en Azië. Het ijs is dus ook knalpaars en laat dat nu net een van de modekleuren van dit jaar zijn”, lacht Eveline. “Een bolletje ube-ijs is eerder zoet van smaak en proeft nootachtig. Zeker een smaak om deze zomer in het oog te houden! En ook matcha mogen we niet vergeten. Knalgroen en al een paar jaar bezig aan een opmars. Deze zomer moet je dat ijs sowieso geprobeerd hebben. Heel lekker in combinatie met kokos- of chocolade-ijs.”

Bolletje zoethout

En ook voor de komende jaren is Eveline al volop bezig met nieuwe trends op te sporen. “Onlangs had ik het met iemand over wat aan de andere kant van de wereld in de smaak valt. Zoethout blijkbaar! Hier was dat vroeger populair, maar nu is dat helemaal op de achtergrond verdwenen. Na zo’n gesprek begin ik meteen te denken: Wat is daar lekker bij? Dat warme van het zoethout past heel goed bij het frisse van munt of anijs. Want nu is dat misschien aan de andere kant van de wereld in trek, maar dat komt sowieso nog naar hier. Zo blijven we innoveren: zowel op technologisch vlak in het labo als ook in onze smaken. Wacht maar af: volgend jaar eten we misschien allemaal zoethoutijs”, hoopt Eveline.