top of page

PDH ZORGT VOOR MEDIA (DE TIJD) VOOR GREEN & DURABLE GROUP



PDH zorgde voor het nieuwsverhaal dat Green & Durable Group uit Hasselt met CEO Stefan Baeten (Belgisch marktleider wat installaties zonnepanelen betreft) voortaan Energreen heet en wil snel doorgroeien van 350 naar 500 miljoen euro omzet.Het boeiend verhaal was te vinden in de weekendedities van De Tijd, l’Echo, HbvL en HNB en Made in. (Foto Debbie Termonia)


Artikel De Tijd:

Niet één van de honderden bedrijfjes die zich in 2008 en 2012 op de ontluikende zonnemarkt hebben gestort, maar een relatief jong bedrijf is nu de grootste installateur van zonnedaken in ons land. Ver buiten de schijnwerpers bouwde het Hasseltse Green & Durable Group (G&D) via overnames een netwerk van groothandel en installatiebedrijven uit. Op amper enkele jaren groeide G&D uit tot een jaaromzet van meer dan 350 miljoen euro.


Nu schakelt het de groep een versnelling hoger door alle overgenomen bedrijven onder dezelfde vlag te brengen. ‘Energreen wordt het enige merk voor de groep’, zegt CEO Stefan Baeten van G&D. Die eengemaakte merknaam zorgt dat de marketingbudgetten gebundeld kunnen worden, voor onlinecampagnes of sportsponsering.

‘De nieuwe naam zal ook gebruikt worden voor nieuwe overnames in binnen- en buitenland’, zegt Baeten. Het bedrijf heeft nog uitgesproken groeiambities en wil op korte termijn doorgroeien naar 500 miljoen euro omzet.

Het bedrijf kondigt twee nieuwe overnames aan. Met een bijkomend installatiebedrijf (SolarUnie) in Nederland verstevigt het zijn voetafdruk bij onze noorderburen. De omzet komt nu in de buurt van 100 miljoen euro. ‘Het doel is via enkele lokale punten in heel de Benelux actief te kunnen zijn. En daar zijn we nu al bijna’, zegt Baeten.

Het bedrijf heeft gemiddeld een zeventig installatieploegen op de baan, waarmee het jaarlijks 25.000 installaties plaatst, voornamelijk op daken van particulieren en kmo’s. ‘We zijn marktleider in België in het segment van de gezinnen en doen ook vele bedrijven. Aanbestedingen voor de allergrootste projecten is niet onze focus’, zeg Baeten.


Warmtepompen

Met een andere overname, die van het Waalse Iso Full, breidt Energreen zijn activiteiten ook uit naar de installatie van warmtepompen. Eerder kwam er ook thuisbatterijen bij in het gamma. ‘We mikken op een totaalaanpak rond groene energie’, zegt Baeten.

Opmerkelijk is dat Energreen ook al die producten onder eigen merknaam wil gaan aanbieden. ‘Daarmee kunnen we goede kwaliteit en lange garantie bieden, tot 30 jaar voor zonnepanelen’, zegt Baeten. De groep trok al naar Azië om zonnepanelenfabrikanten te selecteren. ‘We willen een premium product in de markt zetten met veel kilowattpiek per paneel.’


Dat eigen merk dient ook om verschillende toestellen, van panelen, omvormers, batterijen, laadpalen tot warmtepompen beter op elkaar te kunnen afstemmen, legt Baeten uit. ‘Nu is het moeilijk om producten van verschillende merken te koppelen. We zien een toekomst waarbij al die toestellen met elkaar kunnen communiceren. Met een eigen app willen we de aansturing en monitoring vergemakkelijken.’

Schaalvergroting is nodig om mee te kunnen in de energietransitie vindt Baeten. ‘Er zijn zoveel nieuwe evoluties in de wereld.  Er gaat geen week voorbije of er komt iets nieuw op de markt. Kleine bedrijven kunnen wel prima producten verkopen en installeren, maar alles opvolgen en service bieden is voor hen moeilijker.’


‘Met Energreen willen we blijven vooroplopen, bijvoorbeeld in batterijopslag. Andere partijen investeren veel in zeer grote batterijparken. Wij zien mogelijkheden om een grote virtuele batterij te creëren door vele kleinere batterijen van klanten te koppelen.’

Maar de ambities van Energreen reiken verder. ‘We willen ook een pan-Europese speler worden’, zegt Baeten. ‘De buurlanden zijn voor de hand liggende markten, maar misschien steken we ook het Kanaal over. Ierland is een interessante markt waar zonnepanelen nu van de grond komen’, zegt Baeten. Al zal de groep in al die nieuwe markten niet meteen een groot netwerk van installatiebedrijven uitbouwen. ‘De groothandel is een goede manier om een nieuwe markt te leren kennen.’


Comfort Energy

De enorme ambities zijn opmerkelijk voor een speler die nog maar recent in de sector stapte. Vijf jaar geleden begon Hasco Invest van de familie Wanten voorzichtig te diversifiëren naar zonne-energie. De groep had fortuin gemaakt via Comfort Energy, dat door tientallen overnames uitgroeide tot de grootste stookoliegroep van het land.

Eerst nam Hasco Invest een participatie in groene-energieconsultant Encon. ‘Zo kregen we inzicht in de markt en groeide het besef dat de Europese ambities rond klimaat voor 2030 zouden leiden tot een grote markt voor duurzame energie-oplossingen in verschillende landen.


Met de nieuwe holding Green & Durable werd  in 2018 een groothandel in zonnepanelen overgenomen, een voorzichtige manier om de teen in het water te stoppen. Nadien werden er zonnepaneleninstallatiebedrijven overgenomen in België en Nederland.    

Sindsdien is de markt flink gegroeid. ‘De producten werden vroeger gesubsidieerd – ook de terugdraaiende teller is een subsidie. Maar nu is die steun niet meer nodig’, zegt Baeten. ‘Er is blijvende vraag omdat je zonder zonnepanelen bepaalde nieuwbouwnormen niet meer kunt halen. En de panelen zijn rendabel op zich: na 4 of 6 jaar leveren ze gratis elektriciteit.’

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page